AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
ZERauto logo
T

EV-Nieuws: elektroschok in Genève

Alle EV-highlights op de Autosalon van Genève 2017

 •  ZER Autonieuws

Op de Autosalon van Genève maken diverse autofabrikanten duidelijk dat de elektromotor ondenkbaar is in de auto’s van de toekomst.

Twee keer Kia PHEV

Kia heeft twee nieuwe plug-in hybride modellen geïntroduceerd: de Niro Plug-in Hybrid en Optima Sportswagon Plug-in Hybrid. De Niro Plug-in Hybrid komt in het derde kwartaal van 2017 op de Europese markt en heeft een 1,6-liter GDI-benzinemotor én een 8,9 kWh lithium-polymeer accupakket. De elektrische range bedraagt meer dan 55 kilometer.

Groter accupakket voor Optima Sportswagon PHEV
De Optima Sportswagon Plug-in Hybrid komt in het derde kwartaal van 2017 op de markt. De auto is exclusief voor de Europese markt ontwikkeld en maakt gebruik van een 2.0-liter viercilinder GDI-motor met 156 pk, een zestrapsautomaat, een 68 pk sterke elektromotor én een 11,26 kWh lithium-ion polymeer batterij (Optima PHEV Sedan heeft 9,8 kWh). Het systeemvermogen komt uit op 205 pk samen met 375 Nm trekkracht. De elektrische range bedraagt meer dan 60 kilometer.

Volvo XC60 ook al plug-in hybride

De nieuwe generatie Volvo XC60 wordt ook leverbaar met een T8 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn. We kennen deze 407 pk sterke aandrijflijn al van de XC90. In de XC60 resulteert alle kracht in een 0-100-sprinttijd van 5,3 seconden. Volvo benadrukt dat de XC60 T8 geen fiscaal aantrekkelijke auto is, maar juist een performance-SUV. Twin Engine is Volvo’s antwoord op zes- en achtcilindermotoren van concurrenten.

Volvo XC60 Plug-in Hybrid

ZOE met power

Leuk idee van Renault: de ZOE voorzien van twee krachtige elektromotoren met een systeemvermogen van 340 kW, gelijk aan ruim 460 pk en 640 Nm. In de Renault ZOE e-Sport Concept is het werkelijkheid. De 1.400 kilogram zware elektro-hot-hatch heeft vierwielaandrijving en sprint in 3,2 seconden naar 100 km/u. Waarom deze conceptcar? Allereerst om de ZOE een wat sportiever imago te geven. Ten tweede vormt deze ZOE een uithangbord voor de expertise van Renault op het gebied van elektrische aangedreven personenwagens en raceauto’s.

Renault ZOE E-Sport Concept

Spectaculaire verrassing van Bentley

Weinig mensen waren op de hoogte dat Bentley een elektrische auto zou tonen in Genève. We hebben het over de EXP 12 Speed 6e Concept die vermoedelijk nog vóór 2020 in productie gaat. Het is de cabrioletversie van de EXP 10 Speed 6 die in 2015 op de autoshow van Genève stond. De Bentley heeft een volledig elektrische aandrijflijn, al zijn er nog geen details bekend. Wel maakt Bentley duidelijk dat één acculading genoeg is om van Londen naar Parijs te rijden of van Milaan naar Monaco.

Bentley EXP 12 Speed 6e Concept

Toyota i-TRIL Concept

Leuk ding van Toyota: de i-TRIL Concept. De elektrische driezitter (1+2-stoelopstelling) kan tot 200 kilometer rijden en is bedoeld voor alleenstaande vrouwen met één of twee kinderen die in grotere steden wonen. Het voertuig kantelt in bochten dankzij Active Lean-technologie en kan autonoom rijden. De i-TRIL toont Toyota’s visie op stedelijke mobiliteit in 2030.

Toyota i-Tril Concept

Mercedes-AMG GT Concept

Mercedes-Benz komt met een Panamera-tegenhanger. Deze Mercedes-AMG GT Concept geeft een voorproefje van wat het merk in petto heeft. Het studiemodel heeft EQ Power+-technologie. Dat duidt op de aanwezigheid van een elektromotor. Die ligt in de GT Concept achterin. Voorin huist een 4,0-liter biturbo V8. Het systeemvermogen komt uit op 600 kW, gelijk aan dik 800 pk. 

Mercedes-AMG GT Concept

Vanda Electrics Denobrium

Nieuws uit Singapore! Het bedrijf Vanda Electrics heeft de Denobrium gepresenteerd in Genève. Het design valt meteen op. Niet mooi? Schrijf dan een brief naar de Nederlandse broers Andries van Overbeeke en Marco van Overbeeke van Overbeeke Design. Die hebben de auto ontworpen. Williams Advanced Engineering heeft geholpen met de ontwikkeling van deze supercar. De auto weegt 1.750 kilogram, haalt een topsnelheid van 320 km/u, heeft een vermogen van meer dan 700 pk én vierwielaandrijving en beschikt over drie elektromotoren. Meer specificaties zijn op dit moment nog niet bekend. De marktlancering moet in 2019 plaatsvinden.

Hyundai met brandstofcel: FE Fuel Cell Concept

In 2018 verschijnt de opvolger van de Hyundai iX35 Fuel Cell. Om te laten zien wat Hyundai voor ogen heeft, presenteren de Zuid-Koreanen de FE Fuel Cell Concept. FE staat in dit geval voor Future Eco. Onderhuids schuilt een brandstofcel. Dat betekent dat er ook waterstoftanks aan boord zijn. Volgens Hyundai kan de auto 800 kilometer elektrisch rijden.

Hyundai FE Fuel Cell Concept

Peugeot Instinct Concept

Peugeot onthulde in Genève een zelfrijdend en -lerend conceptmodel: genaamd Instinct Concept. Het woord bewegingsvrijheid staat bij de Peugeot Instinct Concept centraal. De 300 pk sterke PHEV-aandrijflijn met twee elektromotoren is ook interessant, want deze komt binnen afzienbare tijd ook in modellen van PSA te liggen, waaronder de DS7 Crossback PHEV. Deze SUV komt in het voorjaar van 2019 op de markt.

Peugeot Instinct Concept

Techrules Ren: futuristische, elektrische supercar

Hoe gek wil je het hebben: de Techrules Ren heeft zes motoren én een dieselturbine. Het totale vermogen komt uit op 1.300 pk! Het is de bedoeling om er 96 te produceren. Met een jaarproductie van slechts tien stuks, kan de levertijd fors oplopen. Is de auto dan ook het wachten waard? Nou, misschien wel. De supercar haalt 350 km/u, sprint in 2,5 seconden naar 100 km/u en kan op één tank 1.170 kilometer rijden. Serieuze prestaties dus. De Techrules Ren is ontworpen door Giorgetto en Fabrizio Giurgiaro van het Italiaanse ontwerpbureau ItalDesign. De auto is geïnspireerd op de ruimtevaart. 

Techrules Ren

Hybrid Kinetic Group Pininfarina H600

Nog meer exclusief nieuws. Pininfarina heeft in samenwerking met Hybrid Kinetic Group uit China de H600 ontwikkeld: een luxueuze limousine met een 800 pk sterke hybride-aandrijving met een turbine om de actieradius te vergroten. De actieradius bedraagt meer dan 1.000 kilometer en de sprint van 0 naar 100 is in 2,9 seconden een feit. Of Hybrid Kinetic Group met een productiemodel komt, is niet bekend.

Nog geen reacties

Reageer

Meer autonieuws