BMW i3 upgraden? Wissel de accu!
Blij met jouw huidige BMW i3, maar is het maximale rijbereik toch aan de krappe kant? Dan kun je vanaf medio oktober naar de BMW-dealer om het accupakket te laten vervangen. Het 22 kWh-pakket wordt dan omgeruild voor een versie van 33 kWh, goed voor een theoretische actieradius van 300 km.
Al bij de ontwikkeling van de BMW i3 werd rekening gehouden met een relatief eenvoudig te wisselen accupakket. BMW is vooralsnog het enige volumemerk dat een dergelijke ‘upgrade’ aanbiedt. Hiermee is de BMW i3 letterlijk toekomstbestendig. Behalve de mogelijkheid van het toepassen van de nieuwste accutechnologie is het elektrische model ook grotendeels gemaakt van koolstofvezel (wat nauwelijks veroudert).
De 33 kWh-batterij van de nieuwe BMW i3 “94 Ah” die te koop is sinds deze zomer, is exact even groot als de 22 kWh-batterij van de reguliere BMW i3 “60 Ah”. Het pakket is alleen 40 kg zwaarder, maar dat heeft volgens de makers geen invloed op de prestaties. Met zijn 125 kW (170 pk) sterke elektromotor accelereert deze versie slechts 0,1 seconden langzamer naar de topsnelheid van 150 km/u.
Waar het allemaal om gaat, is het rijbereik in de praktijk. Zonder range-extender overbrugt de standaard BMW i3 een afstand van 130 tot 150 km. Met 33 kWh-accu is dat 200 tot 220 km – aanzienlijk meer dus. Er hangt wel een stevig prijskaartje aan deze wisseltruc. Het accupakket kost 7.000 euro plus montage.
Een nieuwe BMW i3 60 Ah is er vanaf 35.500 euro en de BMW i3 94 Ah kost minimaal 36.700. Dat prijsverschil bedraagt ‘slechts’ 1.200 euro, dus is het verstandiger om de huidige BMW i3 in te ruilen voor een 94 Ah-versie, of geef jij dik zeven mille uit aan een nieuw accupakket?
Hallo..
Ik heb zins paar dagen ook een I3 60 ah en ik vraag me dus ook af of het al mogelijk is om een grotere accu er in te krijgen.
ik hoor het graag.
Bmw gaat niet voor duurzaam Kan geen upgrade krijgen voor een i3
Hopen dat er aftermarket bedrijven komen met accu,s
onlangs een I 3 tweedehands gekocht 60Ah,
beetje geschrokken van de lage actieradius, 130 km als die opgeladen is,maar uiteindelijk kom je maar effectief op een 80 a90 km met volle batterij!!
Heb in de garage al een opgrade laten doen,maar geen verschil.
Kan iemand me info geven wat ik met zoiets aanvang?
Blom P
Kleine correctie
Berichtje hieronder moet 2019 zijn ipv 2018 …
Heb een gebruikte 60Ah – 22KWh gekocht in feb 2018.
In maart bij BMW gevraagd naar de mogelijkheid te upgraden naar de 120Ah – 42KWh, antwoord luidde, upgraden accu pakket hebben we in het verleden wel gedaan maar doen we niet meer.
Ik heb me hier voor voorlopig bij neergelegd maar hou me aanbevolen voor deze optie, echter nog geen bedrijf kunnen vinden die dit aanbieden.
Grt
Dag Bart, sinds 1 week rijd ik de nieuwe 120Ah en daar kun je onder de huidige weersomstandigheden in de Eco Pro stand 250 km mee rijde, mits niet sneller dan 105/110 km/u.
‘Gewoon’ met licht, AC en radio aan. Wat ik hiermee zeggen wil is, dat met deze kennis ik indien mogelijk altijd voor een zwaardere accu zou kiezen. Missc idd interessant om een 2e hands te kopen en daarna met het meest recente accupakket ombouwen. Lees eerlijk gezegd pas vanmorgen dat dit überhaupt mogelijk zou zijn!
Verder ben ik lyrisch over de rijeigenschappen van de i3S. Wat een fijne (stads)auto. De proefritten heb ik trouwens in de i3 gemaakt. Die is wat minder stug afgeveerd e.d.
Succes met je verdere zoektocht en definitieve keuze.
Testrit 2e hands BMW i3 60Ah gemaakt. Voor het eerst elektrisch. Dus weinig vergelijkings-ervaring. Maar het voelde wel fantastisch aan.
Alleen actieradius tijdens winterse omstandigheden kom ik tekort.
Als je de nieuwe auto prijzen met elkaar vergelijkt (1200 euro verschil), waar betaal je dan die 5800 euro voor. Ombouwen?
Is dit zo complex of langdurig?
Of wacht…… ‘7000 euro plus montage’ ……. montage komt er nog bij??? Hoeveel ben je daar voor kwijt?
Een nieuw 60Ah accupakket kost dus (7000-1200) 5800 euro. Dan moet een goed 2e hands 60 Ah accupakket moet toch al snel 3000 euro opleveren!
Ik hoor het graag, fijne jaarwisseling