AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
ZERauto logo

Actieradius Opel Ampera-e groter dan verwacht

 •  ZER Autonieuws

De elektrische Opel Ampera-e krijgt een grotere actieradius dan in eerste instantie werd verwacht. De auto haalt op papier geen 320 kilometer maar zelfs 400 kilometer! Dit cijfer is overigens wel gebaseerd op de NEDC-meetmethode.

Opel Ampera-e: 300 kilometer in praktijk

Opel realiseert ook dat de NEDC-waarde onrealistisch is. Daarom noemt Opel het volgende: “Zelfs in de praktijk, met slecht weer en de airconditioning of verwarming ingeschakeld, kan de Ampera-e gemakkelijk meer dan 300 kilometer afleggen.” Ook dat is nog een indrukwekkend cijfers.

Meer dan concurrenten

De Opel Ampera-e laat met deze waarde concurrenten als de Nissan Leaf (250 kilometer, NEDC), de Renault Zoe (240 kilometer, NEDC), de Volkswagen e-Golf (190 kilometer, NEDC) en de BMW i3 33 kWh (300 kilometer, NEDC) ver achter zich. Opel schuift dat ook niet onder de banken, want deze concurrenten worden zelfs genoemd in het persbericht. Opel is zeker van de zaak.

60 kWh batterijpakket

Het batterijpakket van de 4,17 meter lange Opel Ampera-e is onder de vloer gemonteerd, bestaat uit 228 lithium-ion-cellen en heeft een capaciteit van 60 kWh. Het batterijpakket is in samenwerking met LG Chem ontwikkeld.

Rijmodi

Opel maakt tegelijk extra gegevens over de aandrijflijn bekend. Al bekend zijn cijfers als 360 Nm trekkracht en een 150 kW (204 pk) voor de elektromotor, een topsnelheid van 150 km/u en een 0-500-sprint van 3,2 seconden. Helemaal nieuw is dat de Ampera-e verschillende rijmodi krijgt.

Het batterijpakket kan onderweg worden bijgeladen. “Zodra de bestuurder in de rijmodus ‘Drive’ zijn voet van het ‘gaspedaal’ haalt, remt het systeem af doordat de elektromotor dan als generator fungeert”, stelt Opel. De kinetische energie wordt dan als elektriciteit opgeslagen in het batterijpakket. Het afremmen op de motor wordt volgens Opel versterkt in de modus ‘Low’.

‘One Pedal Driving’

Dan is er nog de rijmodus ‘Regen on Demand’ waarmee de bestuurder zelf energie kan terugwinnen door middel van een hendel achter het stuurwiel. “Het koppel van de elektromotor is zo hoog in de modi ‘Low’ en ‘Regen on Demand’ dat de bestuurder het rempedaal niet hoeft aan te raken om de Ampera-e volledig tot stilstand te brengen in normaal verkeer.” Opel noemt dit fenomeen ‘One Pedal Driving’, al blijft het rempedaal natuurlijk altijd functioneel, voor het geval extra remkracht nodig is. Volgens Opel kan de range in stedelijke gebieden dankzij ‘One Pedal Driving’ met vijf procent toenemen.

2017

De Ampera-e beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Parijs die van 1 tot en met 16 oktober de deuren opent. De elektrische MPV komt in 2017 op de markt. Prijzen maakt Opel later bekend.

19 reacties
  1. Jaap zegt:

    Naar ik heb vernomen is de CW waarde niet al te best en dan is 0,20kWh per km voor de snelwegrijder een realistische waarde.
    Van de 60kWh is er naar ik aanneem ongeveer 50kWh bruikbaar zonder gelijk de structuur van het li ion aan te tasten en dan is het op asfalt na 250km gedaan.

    1. Luc Weide zegt:

      Jaap,

      Momenteel heb ik een EV met een accu van 22 kWh.
      In ecomodus (97 km/h op de snelweg) heb ik dan een bereik van 160..110 km (zomer..winter).
      Als ik ’s avonds thuiskom, dan gaat mijn EV aan het net
      en de volgende dag kan ik dan weer met een volle accu op weg.

      Vaak kan ik op één lading heen en terug.

      Indien niet, dan laad ik bij aan een openbare oplaadpaal.
      Bij voorkeur in de buurt van mijn bestemming (tegenwoordig bijna allemaal 11 kW).
      En anders bij een wegrestaurant (22 / 43 kW).
      Net genoeg om thuis te komen.

      Bij een bereik van 250 km zal dat nog maar heel zelden nodig zijn ! ! ! ! !

      1. Jaap zegt:

        Luc, jij en ik zijn niet de gemiddelde Nederlander die dadelijk vanuit de benzineauto overstapt naar een Ampera-e. Je begint in de 2e zin over rijden in de ecomodus en ik schat in dat meer dan 50% van de doelgroep daarbij al afhaakt omdat ze van a naar b willen en daarbij niet lastig gevallen willen worden met een in hun beleving ‘standje slak’.

        1. Luc Weide zegt:

          Jaap, de gemiddelde Nederlander stapt so-wie-so (nog) niet over.
          99(+) % koopt gewoon weer een vuilverbrander.

          Maar voor die paar malloten die wel willen overstappen
          lijkt mij de Ampera-e een hele aardige EV.

    2. Sander zegt:

      Jaap, de nieuwere elektrische auto’s zijn zuiniger.
      Ik rijd elektrisch en inderdaad kom ik niet ver boven de 5km per kwh.

      In een aantal nieuwsberichten ging het over journalisten die in Californie een lange rit hadden gemaakt met de Bolt (E-Ampera dus) en men op de 380 km uitkwam.

      1. Jaap zegt:

        Met een CW waarde van een tuinhuisje gaat bij een beetje tegenwind de stop uit de range. De aanname dat iedere nieuwe EV ook zuiniger is die klopt in ieder geval niet.

  2. Hans zegt:

    Vrijwel de gehele 60kWh is beschikbaar, ik heb een waarde van 58,4kWh gezien. Mogelijk is de accu dus nog wat groter dan 60kWh.
    Er is door journalisten in de praktijk onder redelijk gunstige omstandigheden al 240 miles mee gereden, dat is omgerekend 384 km.
    Bekijk het hier: https://www.youtube.com/watch?v=wQo6-ta889I

  3. Jaap zegt:

    Onder vergelijkbare condities als wat ik in het filmpje zie haal ik met de Ampera 75km uit 10,2kWh, niet echt representatief voor Nederland met 9 maanden windje tegen en snelwegen waar 130 gereden mag worden.

    http://www.luxresearchinc.com/news-and-events/press-releases/read/electric-vehicles-market-set-big-boost-li-ion-battery-costs-hit
    60kWh á $350= $21.000 en na 2018 dalen de productiekosten naar $250 per kWh; meer dan 60kWh verwacht ik niet en het lijkt mij zeker in de eerste jaren een uitdaging om hier een betaalbare, maar kwalitatief goede auto omheen te bouwen.

    1. Erik zegt:

      De accucellen van de Opel Ampera-e (Chevrolet Bolt) kosten 145 dollar per kWh.

      http://insideevs.com/gm-chevrolet-bolt-for-2016-145kwh-cell-cost-volt-margin-improves-3500/

    2. Hans zegt:

      Op snelwegen waar je 130 mag rijden zie ik de gemiddelde Nederlander met een plofauto stukken langzamer rijden. Als je altijd 130 wilt rijden moet je nu geen Ampera-E kopen, zo simpel is het. Maar dan blijven er nog genoeg mensen over die wel een Ampera-E willen hebben, vanwege de prijs, de praktische bruikbaarheid en de riante actieradius bij wat lagere snelheden.

  4. Erik zegt:

    Volgens de Amerikaanse EPA meting is de actieradius 383 km en dit is in de praktijk ook haalbaar. De accucellen voor de Chevrolet Bolt kosten maar 145 dollar per kWh.

Reageer

Meer autonieuws